Geoblog.pl    pamar    Podróże    Tunezja i jej różne oblicza    Koloseum Gladiatora

Koloseum Gladiatora

Tunezja
Tunezja, El Jem

Do El Jem przybywamy aby zobaczyć chyba najsłynniejszy zabytek Tunezji, koloseum, w którym był kręcony Gladiator. Zbudowany w I w.n.e. to najlepiej zachowany obiekt rzymski w Afryce. I chociaż pod względem wielkości zajmuje dopiero trzecie miejsce na świecie, to jednak jest lepiej zachowany niż Koloseum w Rzymie.

W szczytowym momencie amfiteatr mieścił nawet 35 tys. widzów. Koloseum w przeszłości często było wykorzystywane do celów obronnych. Między innymi schroniła się tutaj berberyjska księżniczka Al-Kahina podczas najazdu Arabów. Al - Kahina przeszła do historii jako bohaterka, chociaż wokół jej postaci narosło tyle legend, że dzisiaj już nie wiemy co jest prawdą. Z pewnością była postacią niezwykle ważną w dziejach ludów berberyjskich.

W 1979 r. koloseum w El Jem zostało wpisane na Listę UNESCO.
Z szacunku dla tej budowli, w El Jem ustanowiono przepis zabraniający stawiania wyższych budowli niż amfiteatr.

Zwiedzając amfiteatr, trudno uwierzyć, że obiekt jest zachowany lepiej niż ten w Rzymie. Jest po prostu mniejszy, przez co rzymskie koloseum wydaje się bardziej imponujące i okazałe.

W drodze do kolejnego miejsca przez okno oglądamy miliony oliwek. Oliwki i palmy daktylowe to jedyne drzewa, które rosną w Tunezji. To prawdziwe skarby dla jej mieszkańców. Jeśli ktoś ma 3 ha oliwek, to z tego 6 osobowa rodzina wyżyje przez cały rok. Patrząc na gaje oliwne, dwa ciekawe elementy rzucają się w oczy: usypane wały oraz duża przestrzeń między oliwkami. Na wszystko jest racjonalne wytłumaczenie. Wały służą do gromadzenia wody. Natomiast przestrzeń wynika z tego, że drzewo oliwne potrzebuje sporo miejsca na korzenie oraz słońca i powietrza wokół siebie.
Tunezja jest drugim po Hiszpanii eksportem oliwki na świecie. Drzewo owocuje od 5 roku, a żyje nawet do 3000 lat, z czego do 2500 lat owocuje. Najwięcej owoców daje od 70 roku. Owoce zbiera się porą zimową, od listopada do lutego, zbiór odbywa się ręcznie. Dzieci na czas zbiorów mają ferie zimowe. Oliwki zielone to nie jest inna odmiana, po prostu są niedojrzałe. Następnie stają się brązowe, aż wreszcie czarne, z których produkuje się oliwę.
Najlepsza oliwa to extra virgin 0,2. Tylko Grecja i Tunezja ją produkuje.
Co ciekawe oliwki państwowe zbiera wojsko, które jest obowiązkowe. Zadaniem wojska jest również bronienie granic, budowa dróg i szkół.

Tymczasem my udajemy się w rejon, który skradł moje serce…