Geoblog.pl    pamar    Podróże    Tunezja i jej różne oblicza    Ukryta wioska

Ukryta wioska

Tunezja
Tunezja, Chenini

Ten dzień to przede wszystkich Sahara, poznanie historii i tradycji Berberów oraz rejon Tataouine, który stał się inspiracją dla George’a Lucasa przy tworzeniu Gwiezdnych Wojen.

Berberów możemy podzielić na 3 rodzaje:
- ksury, zamieszkują Chenini, rejony ksar;
- mieszkający w jaskiniach - Troglodyci, rejon Matmata
- Beduini, których spotkamy również w innych krajach afrykańskich.

Ksury to rdzenni mieszkańcy Tunezji, przepędzeni przez Arabów. Swoje schronienie znaleźli w górach.
Chenini to miasto - twierdza wtopione w zbocze góry, już na terenie Sahary. Do dziś możemy oglądać wykute w skałach domy, w większości opuszczone. Kiedy sytuacja w kraju się uspokoiła, Berberowie zeszli z gór i założyli osady niżej. Stąd wyróżniamy górną, prawie opuszczoną osadę oraz Nowe Chenini.

Rząd Tunezji stara się w miarę swoich możliwości dbać o mieszkańców, dlatego chociaż Chenini jest małe, miejscowość ma szkołę, maleńki szpital, który ma za zadanie służyć pierwszą pomocą w przypadku ukąszenia przez skorpiona bądź żmiję rogatą oraz pocztę, której głównym zadaniem jest wypłacanie zasiłku bezrobotnym.
W Tunezji jad skorpionów nie zabija, ale sprawia niezwykle silny ból, natomiast w przypadku ukąszenia przez żmiję ratunek musi nadejść w ciągu 15 minut.

Osada została zbudowana w taki sposób, aby mieszkańcy już z daleka widzieli nadchodzącego wroga. Ten natomiast nie mógł dostrzec osady, ponieważ zbudowane ze skał domy, zlewały się z górami.
To co się wyróżnia w krajobrazie, to niewielki biały meczet, w którego podziemiach znajdują się groby "Siedmiu Śpiących".
Zwiedzać go nie można, ale z tego miejsca rozpościera się przecudowny widok na krainę Tataouine, która użyczyła krajobrazów i nazwy planecie Tatooine z Gwiezdnych Wojen.