Geoblog.pl    pamar    Podróże    Holandia i Luksemburg    Inne oblicze Amsterdamu
2020

Inne oblicze Amsterdamu

Holandia
Holandia, Amsterdam

Cały dzień zwiedzaliśmy Amsterdam. Zobaczyliśmy najwęższy dom Amsterdamu, targ kwiatowy, dom Anny Frank, żydowskiej dziewczynki, której dziennik poruszył miliony serc na całym świecie. Anna dwa lata spędziła w kryjówce w Amsterdamie, potem zmarła na tyfus w obozie koncentracyjnym. A oto jeden z cytatów z dziennika: Nadal wierzę, że ludzie są z natury dobrzy. :(
Dziennik trafił w ręce zaprzyjaźnionej Holenderki. Ojciec Anny przeżył obóz, a po wyjściu opublikował jej dziennik.
Kilkadziesiąt metrów od domu Anny, w pobliżu kościoła Westerkerk, znajdziemy jej Pomnik.

Tuż obok mamy nietypowy Homomonument, upamiętniający osoby homoseksualne, które były prześladowane lub zamordowane z powodu orientacji seksualnej. Pomnik składa się z trzech części, trójkątów, które wspólnie również tworzą trójkąt. Jest to nawiązanie do różowych trójkątów, którymi byli oznaczani homoseksualni więźniowie w obozach koncentracyjnych.
Pomnik to 3 różnej formy trójkąty. Pierwszy trójkąt jest ledwie zauważalny, ponieważ wtopiony w chodnik, to przeszłość, trójkąt wskazuje dom Anny Frank.
Trójkąt w formie schodów to teraźniejszość, wskazuje on Nationaal Monument, pomnik symbolizującego wolność i pokój.
I wreszcie trójkąt - podium to przyszłość i jest skierowany w stronę siedziby COC Nederland, organizacji zajmującej się obroną osób homoseksualnych. Zastanawiam się, czy jest gdzieś jeszcze pomnik o podobnej tematyce na świecie. Ja się jeszcze nie spotkałam.

Kiedy już centrum było przechodzone wzdłuż i wszerz, pierścieniowe kanały zaczęły wydawać się nam znajome, ruszyliśmy trochę dalej. Wsiedliśmy na bezpłatny prom, który w kilka chwil przewiózł nas na drugą stronę, do dzielnicy Noord. Tutaj zobaczyliśmy zupełnie inne oblicze Amsterdamu, awangardowe, artystyczne, nietypowe, czyli NDSM na terenie dawnej stoczni. Jakbyśmy wylądowali w innym mieście, w dźwigu zrobiony klub, w kontenerach mieszkania, w wagonie kolejowym również ktoś urządził sobie mieszkanko, a puby znajdują się w namiotach cyrkowych. Całości dopełnia elegancki botel, czyli hotel na statku. Całość bardzo nietypowa, acz interesująca. Wracam z powrotem do centrum.
Paweł wreszcie doczekał się Heinekena, wypitego nad kanałem w Amsterdamie. Ja opadam z sił, na chwilkę chciałam wrócić do hotelu, aby wziąć szybki prysznic i wyruszyć na wieczorny spacer, niestety jak tylko weszliśmy do hostelu, rozpadało się. Wieczór spędziliśmy nad planowaniem kolejnych dni, które spędzimy w aucie.